دانلود اپلیکیشن اندروید روان پویا

ازدواج سنتی یا مدرن ؟

ازدواج به عنوان مسیری جهت کسب آرامش همیشه پیش روی انسان بوده. واضح است که برای تامین این آرامش و رضایت از زندگی زناشویی، نحوه انتخاب همسر بسیار مهم است.

بسیاری از مشکلات زوجین ریشه در نوع انتخاب آنان دارد که می توان گفت صرف کردن وقت و انرژی در این مرحله می تواند مقدمه ای برای دستیابی به زندگی سالم و با آرامش باشد.

ازدواج بر مبنای “عشق” به لحاظ تاریخی بسیار نو ظهور است. ازدواج ها در گذشته یک اتحاد رسمی و خشک برای رسیدن به یک نتیجه منطقی و از قبل حساب شده بودند و عموما والدین پسر به مدد معیارها، تجارب و فرهنگ، دختری را برای پسر خود برمی گزیدند.

این در حالی است که امروزه دختر و پسر از ازدواج هدفی والاتر دارند. آنها می خواهند همبستگی روحی و تفاهم قوی را با همسر آینده خود تجربه کنند.

در حقیقت می توان گفت در ازدواج های امروزه “عشق” و ” پسند فکری و جسمی” اهمیت بالایی پیدا کرده. همچنین بر این اساس می توان گفت اضطراب انتخاب و تشکیل خانواده بیش از گذشته جوانان را تحت فشار می گذارد.

تحقیقات نشان می دهد اکثر زوجین در ابتدای زندگی مشترک رضایت زناشویی یکسانی را نشان می دهند.

اما به دلایل مختلف در طول زمان این رضایت تغییر پیدا می کند که یکی از علل آن را می توان نداشتن شناخت و الگو های تعاملی قبل از ازدواج دانست. پس می توان گفت رضایت از زندگی زناشویی به طور معناداری با سبک های همسر گزینی ارتباط دارد.

اما نکته بسیار حائز اهمیت در این میان این است که بسیاری از دختران و پسران به غلط صرف داشتن “دوره دوستی طولانی” را دلیلی بر آمادگی ازدواج می دانند

که بسیار اشتباه است. آنچه تعیین کننده موفقیت زندگی آینده است “کیفیت” این آشنایی است و نه “کمیت” آن. “کیفیت” یک رابطه آشنایی موفق را “سبک های حل مساله”، “کنترل خشم”، “ارزش قائل شدن برای نظرات طرف مقابل”، “پذیرش و درک فرهنگ طرف مقابل”، “میزان بالغانه رفتار کردن” و نحوه مقابله با این تفاوت ها تعیین می کتد.(برای درک بهتر مفهوم “بالغانه رفتار کردن” رجوع شود به مطلب ” 3 مرحله بلوغ لازم، پیش از ازدواج“).

در نتیجه می توان گفت، ازدواج غیر سنتی به دلیل شناخت بیشتری که حاصل می کند مفید تر است اما همچنان “کیفیت” این دوران و اینکه چگونه از این دوران شناخت حاصل شود اهمیت بالایی دارد که در این زمینه یک متخصص به دلیل تجربه حرفه ای و بدون قضاوت می تواند کمک شایانی کند.

برای دریافت مشاوره روانشناسی با ما در تماس باشید

ارسال دیدگاه

avatar
  مشترک شدن  
اطلاع رسانی کن

مطالب مرتبط