دانلود اپلیکیشن اندروید روان پویا

شکست عشقی

عشق یکی از حیرت انگیزترین هیجاناتی است که انسان می تواند تجربه کند اما در عین حال، می تواند یکی از دردناک ترین هیجان هایی باشد که تجربه می شود. عشق ورزی صرفا مقدار بیشتری از دوست داشتن نیست بلکه معمولا مستلزم مجموعه ای از احساسات و نگرانی ها درباره معشوق است که از نظر کیفی متفاوت اند.

اما واقعیت این است که هر رابطه عاشقانه ای موفق نیست، به عبارتی دیگر شکست در عشق ممکن است در هر رابطه ای رخ دهد.
ریچارد راس برای اولین بار سندروم ضربه عشق را معرفی کرد.

نشانگان ضربه عشق شامل مجموعه ای از نشانه ها و علائم شدیدی است که پس از تمام شدن رابطه عاشقانه ظاهر می شود این مساله باعث اختلال در عملکرد فرد در بسیاری از حوزه ها ی علمی، اجتماعی و شغلی و سپس منجر به واکنش های ناسازگار فردی می شود.

از ویژگی های اساسی سندروم ضربه عشق توسعه نشانه ها بعد از تجربه ضربه عشق است. افراد ابتدا ضربه عشق را به صورت “شوک” تجربه می کنند آنچه که باعث ایجاد ضزبه شوک می شود این است که ضربه عشق، انتظارات فرد مورد نظر را درباره رابطه و پیش فرض های امنیت در رابطه زیر سوال می برد. در نتیجه ضربه عشق به عنوان استرسی شدید و آسیب زا تجربه می شود.

احساس شوکه شدن اغلب با احساس وحشت، ترس و درماندگی همراه است.

افراد معمولا بعد از تجربه ضربه عشق، فارغ از اینکه خودشان از رابطه بیرون آمده باشند یا از رابطه کنار گذاشته شده باشند، برای بهبودی حالشان راهکارهایی را در پیش میگیرند:

1- ممکن است به دنبال فردی جایگزین بگردد تا به تصور خود سریعتر بر این حالشان غلبه کنند. اصطلاحا “رابطه را با رابطه می خواهند درمان کنند.”

2- ممکن است پیش دوستان و آشنایان با بدگویی از آن شخص بخواهند به آرامش موقت برسند و نیاز دارند که دیگران مدام به آنها بگویند ” تو لیاقتت بیشتر از اون آدم است.” تا اینگونه احساس بهتری نسبت به خود پیدا کنند.

3- ممکن است منتظر شوند تا “زمان” دردشان را تسکین دهد. و یا به مصرف بی رویه مشروبات الکلی روی آورند.

قطعا هیچکدام از راهکارهای ذکر شده در بالا، راهکار درمانی طولانی مدتی نخواهد بود و مانند یک غده چرکی در درون ما، راه آرامش و حتی ارتباط های موفق عاشقانه آینده را از ما سلب خواهد کرد.

آرامش روحی و روانی و سلامت روان حق تمام انسان ها است. با اندکی همت و کمک گرفتن از یک متخصص می توانیم این آرامش را در زندگی خود، دوباره به وجود آوریم.

برای دریافت مشاوره روانشناسی با ما در تماس باشید

ارسال دیدگاه

avatar
  مشترک شدن  
اطلاع رسانی کن

مطالب مرتبط