دانلود اپلیکیشن اندروید روان پویا

انکار و ارتباط آن با روابط عاطفی پیش از ازدواج

انکار و ارتباط آن با روابط عاطفی پیش از ازدواج

انسان امروز به طور مداوم در معرض فشارها و تجربیات مختلف است و روان آدمی با توجه به زمینه های ارثی و تجاربی که در دوران رشد خود و در ارتباط با والدین و مراقبان خود کسب می کند، به گونه ای با این دغدغه ها به مقابله می پردازد.

در علم روان شناسی به این راههای مقابله ای که روان انسان به صورت ناهشیار برمیگزیند ” مکانیسم های دفاعی” می گویند.

یکی از این مکانیسم های دفاعی شایع که روان انسان ناهشیارانه به سمت آن سوق پیدا می کند ” مکانیسم انکار” است.

انکار به معنی عدم پذیرش اطلاعات تهدید آمیز یا رویدادهای آسیب زا بیرونی است. جمله” آن هرگز حقیقت ندارد” به خوبی نمایانگر انکار است.
انکار روانشناختی در افراد سالم نیز شایع است. برای نمونه، بسیاری انسان ها از دیدن مناظر ناخوشایند و بحث درباره موضوعات نگران کننده می پرهیزند. بسیاری از افراد وجود یک بیماری واضح را در خود نفی می کنند‌ و بسیاری افراد سالخورده که ضعف جسمی و ذهنی خود را نمی پذیرند. و در نهایت عاشق عیب معشوق را نمی بیند، زیرا پذیرش اینکه معشوق او عیبی هم دارد، موجب اضطراب وی می شود و ضرب المثل ” عشق کور است” از همین ریشه گرفته است.

وقتی که ما در روابط عاطفی از انکار استفاده میکنیم باعث می شود که دید محدودی به مسائل داشته باشیم و واقعیات موجود را نبینیم و یا با کوچک جلوه دادن مشکل از آن به راحتی بگذریم.
در این حالت مشاور پیش از ازدواج، به عنوان شخصی بی طرف و آگاه، از بیرون رابطه قطعا متوجه ایرادات شده و با کمک به مراجعین سعی در برطرف کردن آن مشکلات مینماید.

برای دریافت مشاوره روانشناسی با ما در تماس باشید

ارسال دیدگاه

avatar
  مشترک شدن  
اطلاع رسانی کن

مطالب مرتبط