دانلود اپلیکیشن اندروید روان پویا

خودشیفته کیست؟

دوست داشتن خود، مراقبت از هویت و عزت نفس، یکی از مسئولیت هایی است که انسان برای داشتن زندگی رو به رشد لازم است که دارا باشد اما فرق اساسی است بین واقع بینی و دیدن توانایی های خود و یا اغراق در آنها!

فرد دچار اختلال شخصیت خودشیفته، دارای اعتماد به نفس کاذب، مغرور، پرتوقع، حساس و زود رنج است که توقع تحسین شدن بیش از حد از دیگران دارد. اگر شما درگیر رابطه با شخصی خود شیفته باشید به احتمال زیاد موارد زیر را در رابطه تان مشاهده کرده اید:

  1. افراد خودشیفته احساس خود بزرگ بینی دارند و در مورد احساسات و دستاوردهای خود مبالغه می کنند.
  2. به خیالپردازی های فانتزی درباره موفقیت، قدرت، زیبایی یا عشق ایده آل مشغول هستند.
  3. معتقدند فرد خاصی هستند و فقط افراد مشهور یا دارای  استعداد خاص و درخشان می توانند آن ها را بفهمند!
  4. از شما می خواهند وی را مورد تشویق اغراق آمیز و تحسین دائمی قرار بدید.
  5. تصور می کنند که بسیار افکار روشن فکری دارند و از دیگران انتظار دارند به گونه ای خاص با آنها برخورد کنند و آرزوهایشان را برآورده کنند.
  6. از شما و دیگران برای رسیدن به اهداف خودشان بهره برداری می کنند.
  7. احساس همدلی ندارند و نمی توانند به احساسات و نیازهای دیگران پاسخ دهند.
  8. اغلب نسبت به دیگران حس حسادت دارند ولی معتقدند دیگران به آن ها حسادت می کنند.
  9. در اعمال و رفتارشان با غرور رفتار می کنند.

اگر شما نیازهای خود را نادیده می گیرید و مدام در ارضای سیری ناپذیر پارتنرتان به تمجید و تحسین غیر ضروری متمرکز هستید احتمالا جذب یک فرد خود شیفته شدید. پارتنر خودشیفته از این منظر که نیاز به مراقبت و تمجید دائمی دارد همانند یک کودک است که مرتبا درخواست توجه و مراقبت و رسیدگی دارد و اگر شما لحظه ای غفلت کنید هزینه گزافی باید بدهید و با پرخاشگری و دشنام و تهدید مواجه می شوید. 3 مشخصه اصلی فرد خودشیفته بدین صورت است: 1- حس مبالغه آمیز از مهم بودن. 2- نیاز به تحسین دیگران. 3- ناتوانی در فهم و درک محاسن و به ویژه احساسات دیگران.

شخصیت خودشیفته

احساسات فرد خودشیفته:

  • فرد نارسیس (خودششیفته) به حدی خود را دوست دارد که عملا دوست داشتن دیگران برایش غیر ممکن می شود. اگر این افراد تلاش کنند تا احساسات خود را به شما نشان دهند تعجب نکنید که بعدها بارها این توجه را به شما یادآوری خواهند کرد و شما را متهم خواهند کرد که قدر آنها و محبت هایشان را نمی دانید.
  • فرد خود شیفته اصطلاحا به لحاظ احساسی نمی توانند دنیا را از چشم دیگری ببینند. به طور مثال این افراد ممکن است به شما بگویند پارتنر قبلیشان بسیار زیباتر و باهوش تر از شما بوده بدون اینکه حدس بزنند شما چقدر ناراحت می شوید. و یا مستقیما اعضای نزدیک خانوادتان را خطاب قرار دهند و به آنها توهین کنند.
  • قرد خودشیفته به دیگران احساس حسادت می کند و معتقد است بیش از دیگران شایسته موفقیت و ثروت هستند. آنها مجبور می شوند به نقاط ضعف و قصور اطرافیان به عنوان راهی برای اثبات برتری خود متوسل شوند. مدام مشاهده می شود که فرد خودشیفته در حال غیبت و تمسخر دیگران است. نکته حائز اهمیت در اینجا این است که فرد خودشیفته به هیچ عنوان باور ندارد که حسادت می کند بلکه برعکس معتقد است این دیگران هستند که به موفقیت ها، توانایی ها و زیبایی هایش حسادت می ورزند.
  • انتقاد پذیر نیستند. فرد خودشیفته هرگونه انتقاد درباره رفتارش را حسادت تلقی می کند. پس هر زمان که استعداد و توانایی های پارتنرتان را زیر سوال بردید تعجب نکنید که در جواب بشنوید که شما حسودید!
  • بسیار زود رنج هستند. اگر عزت نفس فرد خودشیفته مورد تمجید و تحسین از طرف پارتنرش قرار نگیرد احساس تهدید و خطر می کنند و ممکن است با پرخاشگری، تهدید، ترک کردن، انتقام لفظی و حمله متقابل و در برخی موارد برخورد فیزیکی پاسخ دهند.
  • فرد خودشیفته معمولا دوست دارد با افراد موفق و سرشناس ارتباط برقرار کند. اگر فردی خودشیفته جذب شما شده احتمالا شما، جایگاه و یا جایگاه خانوادگی تان را بهتر یا موفق دیده و می خواهد از طریق شما وارد دنیای دیگری شود. البته این موضوع هیچگاه از جانب آنها اعتراف نشده و حتی به عکس این ویژگی ها انکار و مورد تمسخر قرار می گیرد تا جایی که ممکن است فرد خود را قربانی خانواده شما بداند و مدام از شما و خانواده تان ایراد بگیرد.
  • خودشیفته ها اغلب درگیر فانتزی های موفقیت، قدرت و یا درخشش هستند. این فانتزی ها ممکن است  مخفی باشند اما به گونه ای است که شما مصادیقی از آن را در دنیای واقعی می بینید.

توصیه هایی برای ارتباط با پارتنر خودشیفته:

اگر درگیر رابطه با پارتنر خودشیفته هستید اغلب می بینید که توانایی ها و مهارت هایتان هوشمندانه توسط پارتنرتان ناچیز، نادیده و حتی محو می شود. به عبارتی دیگر هویت و عزت نفس تان به شدت به بازی گرفته می شود. هویت و عزت نفس دو عامل بنیادی در شخصیت هر فرد است تا جایی که می توان آن را مشابه سوخت برای وسیله نقلیه دانست! با این حال گاه در روابط به دلایل شخصیتی، فرهنگی و یا ترجیح شخصی، فرد نمی خواهد از رابطه با فرد خودشیفته خارج شود. در ادامه توصیه هایی برای این افراد آورده شده است.

  • فرد خودشیفته مدام خودش را قربانی نشان می دهد به گونه ای که شمایی که با او در ارتباط هستید ممکن است گاه این افکار سراغتان بیاید که شاید من خیلی خودخواه هستم و باید بیشتر از او مراقبت کنم! (اصطلاحا در روانشناسی به این عمل گس لایتینگ گفته می شود). باید مراقب باشید تا درگیر این بازی روانی نشوید تا بتوانید انرژی برای ادامه مسیر و زندگی خود داشته باشید.
  • فرد خود شیفته می خواهد شما را منزوی کند تا خود تنها رهبر این زندگی باقی بماند و شما تحت کنترل او باشید. ایراد گرفتن از دوستان صمیمی تان یکی از این راههای منزوی ساختن است. گاه دیده شده که فرد خودشیفته می گوید صمیمی ترین دوست شما به او نظر داشته و اینگونه شما را بدبین کرده و به ناچار شما قید آن دوست را میزنید.این اتفاق برای خانواده شما هم صادق است یعنی فرد خودشیفته ممکن است شما را از خانواده تان دور کند. شما سعی کنید دایره روابط خود را حفظ کنید و ارتباط تان فقط محدود به پارتنتان نشود.
  • به انتقادات سمی او درباره خودتان توجه نکنید و بدانید که اینها همه علائم اختلال پارتنرتان است و به استعداد و پتانسیل های شما ارتباطی ندارد. توصیه می شود که اگر درگیر رابطه با فرد خودشیفته هستید حتما از یک روانشناس متخصص کمک بگیرید تا در ادامه مسیر به شما یاری دهد. زیرا به دلیل عدم انتقادپذیری، خودبزرگ بینی احتمال کمی وجود دارد که فرد خودشیفته به جلسات مشاوره خود ادامه دهد. پس اینچنین شما مراقب خود باشید.
  • اگر فرزندی دارید توصیه این است که فرزندتان را به روانشناس کودک و نوجوان ببرید تا ناخواسته فرزندتان از اعتقادات و رفتار خودبزرگ بینی همسرتان  الگو برداری نکند.
  • مهارت های شخصی مانند ورزش، مدیتیشن و یا یادگیری فنون جدید به شما در خود مراقبتی تان کمک به سزایی می کند.
  • دانش خود را درباره علائم شخصیت خود شیفته بالا ببرید. شما برای تشخیص و تفکیک واقعیت از علائم، نیاز به اطلاعات دارید.

برای دریافت مشاوره روانشناسی با ما در تماس باشید

ارسال دیدگاه

avatar
  مشترک شدن  
اطلاع رسانی کن

مطالب مرتبط