دانلود اپلیکیشن اندروید روان پویا

آیا عشق با گذر زمان از بین می رود؟ مشاوره روابط عاطفی

این سوالی یا نگرانی است که شاید اکثر آدم هایی که به نوعی درگیر رابطه عاشقانه هستند، در ذهن خود دارند. سالیان سال تجربه و تحقیقات نشان داده که ” عشق با گذر زمان تغییر می کند” و به آرامش و یکپارچگی تبدیل می شود. عشاق دیگر تمام روز حرف نمی زنند یا تا سپیده صبح به پایکوبی نمی پردازند. شور دیوانه وار، خلسه، اشتیاق، اندیشه های وسواس گونه و انرژی افزایش یافته همگی و همگی محو می شوند. اما اگر بخت با شما یار باشد، این حالت معجزه آسا به احساس جدید امنیت، آسایش و خونسردی و وحدت و یکپارچگی با محبوب و شریک زندگی تغییر می یابد.

انسان شناسی به نام مارجری شوستاک شرح داده است: ” اولین بار وقتی دو نفر کنار یکدیگر قرار می گیرند، قلب هایشان به آتش کشیده می شود و شور عشقشان شعله می کشد. بعد از مدتی آتش سرد می شود و سرد باقی می ماند آن دو باز هم به یکدیگر عشق می ورزند اما به شکلی دیگر، گرم و قابل اتکا.

چرا احساس عشق تغییر می کند؟

اگر در ارتباطات ما عشق رمانتیک دم به دم و تا ابد شکوفه می داد، بسیاری از ما هیچ وقت سر وقت به محل کارمان نمی رفتیم و نمی توانستیم ذهنمان را برر کسی یا چیزی جز محبوبمان متمرکز کنیم. به علاوه با پخته تر شدن عشق رمانتیک، این احساس اغلب به صدها احساس پیچیده و ارضا کننده ناشی از دلبستگی بسط می یابد که موجد اتحادی بسیار ظریف، جذاب و به لحاظ عاطفی نوید بخش با انسان زنده دیگری می شود. در نتیجه، احساس دلبستگی اغلب از خلسه و شور عشق رمانتیک می کاهد و حس عمیق یکپارچگی با زوج و همسر را جایگزین آن می کند.

تحقیقی راجع به مغز ثابت می کند که عشق دست کم 17 ماه دوام دارد. اما به عقیده من ( هلن فیشر) طول مدت دوام عشق بسته به نوع شخصیت های درگیر به شدت متغیر است. مانند کسانی درگیر عشق های ناگهانی شده اند، عشق هایی که فقط چند روز یا چند هفته دوام داشته اند. همان طور که می دانید، وقتی در برقرای ارتباط مانعی ایجاد شود، این شعله ممکن است تا سال ها روشن  باقی بماند. ناملایمات باعث تشدید شور رمانتیک می شوند. ( برای اطلاعات بیشتر به مطلب “ حقایق علمی درباره فرآیند عشق” در همین سایت مراجعه کنید. )

اما این شعله با در افتادن عشاق در روال معمول زندگی روزمره خاموش می شود و اغلب جای خود را به موارد دیگری در مغز می دهد: دلبستگی-احساس آرامش و یکپارچگی با محبوب.

 

بیشتر بخوانید : تقویت اعتماد به نفس

برای دریافت مشاوره روانشناسی با ما در تماس باشید

ارسال دیدگاه

avatar
  مشترک شدن  
اطلاع رسانی کن

مطالب مرتبط